Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Εθνική Παλιγγενεσία: Οι Ελληνικές κοινότητες Ρωσίας και Βαλκανίων.

Για τις ελληνικές παροικίες της Κεντρικής Ευρώπης αναφέραμε ενδεικτικά την κοινότητα της Βιέννης.
Θα ολοκληρώσουμε με  τις Ελληνικές παροικίες στις πρώην Γιουγκοσλαβικές χώρες και της Ρωσσίας.
Αποσπάσματα από το Παροικιακό Ελληνισμό.


Από το .history-of-macedonia.com
 Σημαντικό ποσοστό απόδημων Ελλήνων συγκέντρωσαν και οι περιοχές που σήμερα ανήκουν στην πρώην Γιουγκοσλαβία και οι οποίες στα χρόνια της τουρκοκρατίας ήταν διαιρεμένες στις καθαρά σερβικές επαρχίες -υπό τους Οθωμανούς- και στις περιοχές που πέρασαν στα 1521 στα χέρια των Οθωμανών και περιήλθαν στα 1718 στους Αυστριακούς.

Τα κέντρα εγκατάστασης των ελλήνων παροίκων στις περιοχές αυτές ήταν πολυάριθμα. Στις καθαρά σερβικές επαρχίες οι Έλληνες εγκαταστάθηκαν στις πόλεις Νίσσα (Nis), Κραγκούγιεβατς (Kragujevac), Κρούσεβατς (Krusevac), Βάλιεβο (Valjevo), Ποζάρεβατς (Pozarevac), Σμεντέρεβο (Smederevo), Βελιγράδι (Beograd), Σάμπατς (Sabac) και σε άλλες δευτερεύουσας σημασίας πόλεις.

Στις περιοχές που τέθηκαν μετά το 1718 υπό αυστριακή κυριαρχία Έλληνες συναντάμε στο Σεμλίνο (Zemun), στη Μιτροβίτσα (Mitrovica), στο Βούκοβαρ (Vukovar), στο Κάρλοβιτς (Sremski Karlovci), στις πόλεις Πάντζεβο (Pancevo) και Βέρσατς (Vrsac) που ανήκουν στην επαρχία Μπανάτου και στο Σλαβόνσκι Μπροντ (Slavonski Brod), Κάρλοβατς (Karlovac), Οσιγιέκ (Osijek) και Ζάγκρεμπ (Zagreb) που ανήκουν στην περιοχή της Κροατίας.

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Εθνική Παλιγγενεσία: Οι Φαναριώτες και οι Οθωμανοί Σουλτάνοι με ρωμαίικο αίμα

Με την άλωση της Βυζαντινής Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453,
η
Ελληνική κοινωνική ζωή στην Πόλη και στο υπόλοιπο υπό κατοχή Βυζάντιο, ο πολιτισμός και η ελληνική παιδεία η θρησκεία και η ελληνική γλώσσα βρίσκουν υποστηρικτές τους Οθωμανούς Σουλτάνους.

Οι Οθωμανοί εγκατέστησαν το σύστημα των Μιλιέτ, το οποίο υποσχέθηκε ανεξιθρησκία σε  χριστιανούς και Εβραίους και τους παραχωρούσε  δικαιώματα.

Σε αντάλλαγμα, τα μέλη των θρησκευτικών κοινοτήτων ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν το λεγόμενο "Κεφαλικό Φόρο", οι Έλληνες όμως απολάμβαναν  στο εν λόγω καθεστώς από την αρχή, ειδικά δικαιώματα, τα οποία φρόντισαν  στη διάρκεια των επόμενων δεκαετιών και αιώνων να τα διευρύνουν.

Για την ιδιαίτερη συμπεριφορά των Οθωμανών απέναντι στους Έλληνες θα ήθελα να δώσω μια πιθανή εκδοχή. Αν δούμε το γενεαλογικό δέντρο των πρώτων Σουλτάνων θα διαπιστώσουμε ότι πολλοί είχαν Ελληνίδες μητέρες .

Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Εθνική Παλιγγενεσία: Die griechische Gemeinde Wien.Η Ελληνική Κοινότητα Βιέννης


Ελληνικός Πολιτισμός, παιδεία, θρησκεία και γλώσσα υπήρχαν πάντοτε στον ελλαδικό χώρο προτού την Επανάσταση του 1821.

Πολλοί Μακεδόνες και άλλοι έλληνες από το οθωμανοκρατούμενο Βυζάντιο, ξενιτεύτηκαν στην Ευρώπη,  σε διάφορες περιόδους της σύγχρονης ιστορίας,  μη αντέχοντες την  καταπίεση της οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Συνήθως ήταν έμποροι και άνθρωποι των γραμμάτων.

ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΟΜΩΣ
ΕΦΕΡΑΝ  ΣΤΗΝ ΞΕΝΗ ΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ, ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΡΗ ΠΟΥ ΚΑΤΑΓΟΤΑΝ.

Καθοριστικότερο για την διαφοροποίηση και την ταυτοποίηση τους από τους Ευρωπαίους όμως  ήταν η ελληνική  γλώσσα που μιλούσαν.
Δεν υπήρχαν τότε ούτε ταυτότητες ούτε διαβατήρια.

Οι γερμανόγλωσσοι λαοί και ειδικά οι Γερμανοί και Αυστριακοί τους ονόμασαν "Die Griechen" δηλαδή Έλληνες, εκατονταετίες προτού συσταθεί το ελληνικό σύγχρονο κράτος μας.
Όλους αυτούς τους Griechen, ανεξάρτητα από ποιο κομμάτι της Ελλάδας προερχόταν τους ένωνε (επαναλαμβάνομαι τρις) ο Ελληνικός Πολιτισμός, η παιδεία η θρησκεία και το σημαντικότερο η γλώσσα, είτε ήταν Μακεδόνας ή Κρητικός ή Θεσσαλιώτης η Ηπειρώτης η Κωνσταντινοπολίτης η Σμυρνιός η Καππαδόκης……..

Ελληνικές κοινότητες υπήρχαν σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ευρώπης, και όχι μόνο, όμως θεωρώ ότι αυτή της Βιέννης ήταν από τις αξιολογότερες και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό και στην χρηματοσότηση της  Επανάστασης του 1821.

Έκανα μια μικρή συλλογή από αναρτήσεις από διάφορα ιστολόγια για να δώσω την σπουδαιότητα και την δύναμη που είχαν οι έλληνες και ειδικά οι Μακεδόνες της Βιέννης και τον καθοριστικό ρόλο στην παλιγγενεσία του Έθνους μας.

Η Ιστορία της ελληνικής κοινότητας.


Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

Γενεαλογικό Δέντρο και Εθνική συνείδηση.



Προβληματισμοί για:  Παράδοση-Παιδεία-Πολιτισμός-Θρησκεία και η Εθνική συνείδηση των σύχρονων Μακεδόνων.

Παράδοση:
«Είμαστε δημιούργηματα της συλλογικής μνήμης των παππούδων μας».
Τάδε έφη ο Τοντόρ Τσερπεκάνοφ, Ινστιτούτο Ιστορίας FYROM.
¨Κρατάμε τις παραδόσεις και την μητρική μας γλώσσα όπως μας τις είπαν οι παππούδες μας."

Σε προηγούμενη ανάρτηση αναφέρθηκα στην συνέντευξη του επιστήμονα κ.Βαρλά για το γενεαλογικό μας δένδρο:
«Η οικογενειακή μνήμη μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους ιστορικούς και άλλους κοινωνικούς επιστήμονες αλλά, πρωτίστως, αφορά τους ίδιους.»
«Η καταγραφή  είναι που θα μας φέρει¨ "εκπλήξεις και τις αποκαλύψεις μυστικών και λησμονημένων πτυχών που μπορούν να τροφοδοτήσουν την οικογενειακή μας μυθολογία".»

Δηλαδή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ. Γενεαλογικό δέντρο και παράδοση.
Σνεχίζοντας  μας λέει ο κ. Βαρλάς ότι : "πηγές για τουλάχιστον πέντε έξι γενιές πίσω υπάρχουν."Δηλαδή κοντά στην Επανάσταση του 1821.
 

Τρίτη 8 Μαρτίου 2011

Η γενεαλογία είναι μια γοητευτική πόρτα στο παρελθόν.

 Συνέντευξη του Ιστορικού Μ. Βάρλα στην Ρία Κυριακίδου
 Μπορούμε να αποθησαυρίσουμε πολύτιμα στοιχεία για την ιστορία της Δράμας δηλώνει  ο υπεύθυνος του Τμήματος Γενεαλογίας στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Ακόμα και η πιο βαρετή φαινομενικά οικογενειακή ιστορία έχει τη γοητεία μιας κινηματογραφικής ταινίας περιπέτειας και μυστηρίου.

Ένα πρωτότυπο εργαστήρι για την οικογενειακή μνήμη πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στα φιλόξενα γραφεία της Μέριμνας Ποντίων Κυρίων Δράμας.

Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τον τρόπο δημιουργίας του γενεαλογικού δέντρου της οικογένειας τους, για την οργάνωση έρευνας και την αναζήτηση στοιχείων νια την ιστορία, για την φροντίδα των οικογενειακών κειμηλίων και για την καταγραφή των μαρτυρίων.

Να σημειωθεί ότι η Μέριμνα, σε συνεργασία με το Τμήμα Γενεαλογίας και Προφορικής Ιστορίας του ΙΜΕ θα οργανώσει τη γενεαλογική και πολιτισμική ψηφιακή συλλογή της, που θα αποτελέσει μια πολύτιμη πηγή πληροφοριών για την ιστορία της Δράμας και των Ποντίων.
 

Κεντρικός εισηγητής του εργαστηρίου ήταν ο ιστορικός Μιχάλης Βαρλάς. υπεύθυνος του - Τμήματος Γενεαλογίος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.

Ο κ. Βαρλάς παραχώρησε  μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη γιο το αντικείμενο του τμήματος Γενεαλογίας. την οικογενειακή μνήμη και τη δημιουργία ενός  
γενεαλογικού δέντρου.

Κύριε Βαρλά, ποιο είναι το αντικείμενο του Τμήματος Γενεαλογίας, στο οποίο είσαστε υπεύθυνος, του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού;

Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Βουλγάρικη Εξαρχία:Η επιστολή του Αγίου Όρους προς τον Χίτλερ.

Ένα αγαπημένο θέμα των συγχρόνων συκοφαντών της Εκκλησίας, είναι η περίφημη επιστολή που έστειλε το Άγιο Όρος στον Χίτλερ. Τη θεωρούν ως δείγμα δοσιλογισμού της Εκκλησίας και του Μοναχισμού, προς στον Γερμανό κατακτητή. Ποια είναι όμως η αλήθεια; Τι αποκρύπτουν όλοι αυτοί που συκοφαντούν το Άγιο Όρος για δοσιλογισμό, εξ αιτίας αυτής της επιστολής;
Όπως και σε όλες τις περιπτώσεις που συκοφαντείται η Εκκλησία, από τους εχθρούς της, έτσι και σε αυτή, υπάρχουν κάποια πράγματα που οι συκοφάντες ΑΠΟΚΡΥΠΤΟΥΝ, για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκε η επιστολή, και το σκοπό που εξυπηρετούσε στη συγκεκριμένη συγκυρία.
Ας δούμε λοιπόν, και την επιστολή, αλλά και τα γεγονότα που ΚΡΥΒΟΥΝ οι πονηροί συκοφάντες της Εκκλησίας, όταν μιλούν για την επιστολή αυτή:
1. Η επιστολή του Αγίου Όρους προς τον Χίτλερ
Πριν εξετάσουμε τους λόγους που γράφθηκε, και τα ΑΛΗΘΙΝΑ γεγονότα της περιόδου αυτής, ας δούμε πρώτα την επιστολή αυτή, που έστειλε το Άγιο Όρος στον Χίτλερ, και στη συνέχεια θα αναλύσουμε τις περιστάσεις υπό τις οποίες γράφθηκε:
"Εν Αγίω Όρει τη 13/26 Απριλίου 1941
Προς την Αυτού Εξοχότητα τον Αρχικαγκελλάριον του ενδόξου Γερμανικού Κράτους Κύριον Αδόλφον Χίτλερ εις Βερολίνον.
 

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2011

Μακεδονομάχοι της Δράμας (1902-1909)

Θα ήθελα με την ανάρτηση αυτή να θέσω κάποιους προβληματισμούς σε φίλους Δραμινούς που θεωρούν εαυτούς  ΟΥΔΕΤΕΡΟΥΣ Μακεδόνες  και ότι σώνει και καλά είμαστε όλοι μόνο Μακεδόνες δηλαδή, ούτε Έλληνες ούτε Βούλγαροι.
Και ειδικά σε αυτούς που ακόμη τους πατριαρχικούς ορθόδοξους τους αποκαλούν "Γραικομάνους" τους δε Μακεδομάχους  ότι : "στην πραγματικότητα μακεδονομάχοι ήταν και είναι εκείνοι που μάχονταν και μάχονται κατά των Μακεδόνων."

Παραθέτω λοιπόν Μακεδομάχους μόνο της πόλης της Δράμας
όχι όλου του Νομού.
Όλοι τους Ντόπιοι Μακεδόνες και πολλοί από αυτούς σκοτώθηκαν.
Χύσαν το αίμα τους σε μάχες ενάντια στους Κομιτατζήδες.
Ο προβληματισμός και το ερώτημα που θέτω:
Ήταν οι κομιτατζήδες ντόπιοι Μακεδόνες;
αν ναι σίγουρα θα υπάρχουν στοιχεία και ας μας τα δώσουν.
Αν πάλι ήταν ξενόφερτοι, όπως εγώ πιστεύω, ας μας πουν αυτοί οι "σκέτοι Μακεδόνες",  τι δουλεία είχαν στην Δράμα,  και επιπλέον αν συμφωνούν 
με την ΥΠΑΡΞΗ και την Δράση των κομιτατζήδων.
Άλλος προβληματισμός.
Ποιος τους εξόπλιζε;
Τους πατριαρχικούςΜακεδονομάχους τους βοηθούσε η εκκλησία, οι Ιεράρχες:  ο Αγγαθάγγελος, ο Χρυσόστομος …
Για να μην κουράζω άλλο σας παραθέτω τους Δραμινούς Ήρωες.

Τρίτη 1 Μαρτίου 2011

Καρναβάλι: Η αρχαιότερη Ελληνική εορτή

Αναδημοσίευση από το Ελληνικό Αρχείο.
  Ως γνωστόν η γονιμότητα αποτελεί έναν από τους κύριους στόχους της λατρευτικής πρακτικής στα πλαίσια της Αρχαίας Ελληνικής Θρησκείας.
Η γονιμότητα της Φύσης, για την ικανοποίηση των αναγκών του καρποσυλλέκτη,
του κυνηγού και
του αλιέα,
η γονιμότητα των αγρών,
για την ανταμοιβή του μόχθου του καλλιεργητή, η γονιμότητα των κοπαδιών, για τη διατήρηση και την αύξηση του ζωντανού πλούτου του κτηνοτρόφου, η γονιμότητα τέλος των ανθρώπων, για την αύξηση και την διαιώνιση των κοινωνιών.