Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011

Η Κουτσοβλαχική Κοινότητα στη Δράμα

        του κ, Γ.Κ. ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ
Πολύπλευρος υπήρξε ο εθνωφελής αγώνας του Χρυσόστομου Καλαφάτη, του εθνοϊερομάρτυρος Αγίου στη Δράμα Μολονότι ο χρόνος της παραμονής του υπήρξε μικρός και περιπετειώδης,
όμως επέδειξε έργο, του οποίου η μελέτη και ανάδειξη απαιτεί τη συγγραφή αναρίθμητων σελίδων.

Χρόνια τώρα ασχολούμεθα με την τιτάνια αυτή μορφή του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, η οποία υπήρχε ο γρανιτώδης βράχος, πάνω στον οποίο αποδυναμώνονταν όχι μόνον οι ανηλεείς επελάσεις των πανίσχυρων Τούρκων, αλλά και των συνεργατών τους Σλάβων και Ρουμάνων.

Στον αγώνα του κατά του εκσλαβισμού της περιοχής μας αναφερθήκαμε σε προηγούμενα δημοσιεύματα μας.
Στο σημερινό θα αναφερθούμε στην εξουδετέρωση των σχεδίων πρακτόρων των ρουμανιζόντων, οι οποίοι σε συνεργασία με τους Βουλγαρομάκεδόνες αγωνίστηκαν να επεκτείνουν τη δραστηριότητα τους και στην Ανατολική Μακεδονία. Ένας αγώνας που διεξήχθη με μεγάλο πάθος.        
Ήδη από το έτος 1862, οκτώ χρόνια πριν από την ίδρυση - της Βουλγαρικής Εξαρχίας, στην οποία, συνέβαλε με φιρμάνι της η τουρκική κυβέρνηση

ιδρύθηκε στο Βουκουρέστι το ρουμανομακεδονικό κομιτάτο με την υπόθαλψη πάντοτε του επίσημου τουρκικού κράτους.

Οι Τούρκοι εφαρμόζοντας την αρχή του «διαίρει και βασίλευε» όχι μόνο έβλεπαν με καλό. μάτι τέτοιες κινήσεις, αλλά και κατέβαλαν κάθε προσπάθεια για την ευόδωση τους.

Αμέσως μετά την ίδρυση της Βουλγαρικής Εξαρχίας το ρουμανομακεδονικό κομιτάτο έσπευσε να σύνεργασθεί μαζί της, αποβλέποντας βέβαια στα δικά του οφέλη.

 

Πιστεύοντας σωστά ότι ο αγώνας του θα παγιωνόταν καλύτερα κυρίως με την προπαγάνδα και έχοντας τη γαλαντόμα οικονομική -στήριξη της ρουμανικής κυβέρνησης επιδόθηκε στην ίδρυση σχολείων στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης στη Μακεδονία τα οποία θα ' απότελούσαν τα αρραγή προπύργια του αφελληνισμού και της προώθησης της ιδεολογίας τους με σκοπό τον έλεγχο των Βαλκανίων.

Η συμπεριφορά αυτή του ρουμάνομακεδονικού κομιτάτου ευλόγα κίνησε την αντίδραση της επίσημης κυβέρνησης του ελεύθερου τότε ελληνικού κράτους με αποτέλεσμα να διαταραχθούν οι σχέσεις Αθήνας- Βουκουρεστίου.

Ο Χρυσόστομος άγρυπνος φύλακας και προστάτης του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας στην περιοχή, της Δράμας αντέδρασε με σθένος και επιτυχία.

Σε αγαστή συνεργασία με τους Δημογέροντες της Δράμας και τους απτόητους συνεργάτες του, ανάμεσα στους οποίους κυρίαρχη θέση κατείχε ο Αρχιδιάκονος Θεμιστοκλής Χατζησταύρου, ψυχή του Μακεδονικού Αγώνα στη Δράμα, εξουδετερώνει τα όργανα της ρωμουνικής παρασυναγωγής στη Δράμα.

Με τη βοήθεια των Δημογερόντων της επαρχιακής Δημογεροντίας Δράμας Ιωάννη Χατζηαντωνίου, Κων. Ααβέλη, Δημ. Αθανασιάδη, Αθανασίου Δ. Πέτσα και Πέτρου Κωνσταντίνου,
αποκαλύπτει το ποιόν των 13 πρωτεργατών του κομιτάτου στη Δράμα,
ατόμων εμπρηστών, φερεοίκων, αστέγων, παντελώς αγνώστων,
κατωτάτης κοινωνικής υποστάθμης,
καταφρονουμένων και χλευαζομένων από τη δραμινή κοινωνία, μισθάρνων οργάνων, και. αργυρωνήτων στοιχείων.

Σε επιστολή του με ημερομηνία 16 Φεβρουαρίου -1907 προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη της Κωνσταντινουπόλεως Ιωακείμ τον Γ'  αφού εκθέτει τον θαρραλέο αγώνα του-για την εξουδετέρωση των εχθρών του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, παραθέτει λεπτομερή κατάλογο των δήθεν Ρωμουνιζόντων στη Δράμα:
Κύρος Φίτζου: Από το Κρούσοβο με προσωρινή διαμονή στη Δράμα, που ήταν αρχηγός και μοναδικό μέλος της προπαγάνδας. . Ανθρωπος άσημος και με προβλήματα επιβίωσης,

Ιωάννης Κύρου Φίτζου, 12χρονος γιος του αρχηγουμένου.

Tάκης Ν. Ράπτης, κατάδικος, εμπρηστής, φυλακισμένος και. χωρίς αστικά δικαιώματα. ,

Βικτωρία Πάίδου. Με επιλήψιμη διαγωγή και μητέρα κόρης στερουμένης ηθικής.
Ιωάννης και Γεώργιος Σουτσης.
Αδέλφια από- τη -Βέροια, τυχοδΙώκτες, φερέοικοι, χωρίς οικογένεια, προσωρινοί κάτοικοι της Δράμας.

Ευθύμιος Παπά Νικολάου. Με καταγωγή από το Κρούσοβο.

Παρασυρμένος  από τον Κύρο Φίτζου, μετανιώνει γρήγορα και ζητάει συγγνώμη από το Δεσπότη της Δράμας, αφού προηγουμένως πέταξε στα μούτρα του Φίτζου, τα αργύρια της προδοσίας.

Σταμάτιος Στ. Καφετζής. Προσωρινός κάτοικος Δοξάτου με τυχοδιωκτικό χαρακτήρα.

Νικόλαος Κουγιουμτζής από τη Νέβεσκα, Ι6χρονος τρεφόμενος από τόν. πατέρα του.

Θωμάς Κώστα. Ατομο κατώτερης κοινωνικής και ηθικής στάθμης.

Τάκης Παπά Γιάννης. Αστεγος, χωρίς δουλειά, συντηρούμενος από τον αδελφό του.

Βασίλειος Παπά Γιάννης. Ανήλικος χωρίς κοινωνική υπόσταση.

Γεώργιος Κουντουρατζής. Ασημος και αργυρώνητος.

Αυτοί οι 13 άσημοι, τυχοδιώκτες, φερέοικοι και οικονομικά εξαρτημένοι από το πλούσιο βαλάντιο της ρουμανικής κυβέρνησης ταλαιπώρησαν αρκετά το Χρυσόστομο και τη Δραμινή Δημογεροντία. Δεν υπολόγισαν όμως το φλογερό αντίπαλο τους και σύντομα εξαφανίσθηκαν.
Μια ακόμη νίκη στέφει τό Χρυσόστομο, το ρωμαλέο, μαχητή του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, το,μαχητή που είχε βαθιά ριζωμένα, στη ψυχή : του την Ελλάδα και το Χριστό.

Και αυτή του την βαθιά ριζωμένη πίστη, στην υψηλή, δίδυμη.ιδέα την καταξίωσε.με τον μαρτυρικό του θάνατο, έναν θάνατο που η επίσημα ορθόδοξη Εκκλησία μας τον καθαγίασε με τον ολόφωτο στέφανο του Αγίου, όσο κι αν οι φθονεροί και ζηλόφθονοι Φραγκολεβαντίνοι προσπαθήσανε μάταια να σκιάσουν τον φωτοστέφανο της Αγιότητας του..
Πόσο μικρόψυχοι στέκονται κάποτε οι άνθρωποι, ποϋ κινούνται από ελατήρια, τα οποία προσβάλουν βάναυσα την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και παλληκαριά!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Το Αρχείο ν του Εθνομάρτυρος Σμύρνης Χρυσοστόμου, Αθήνα 2000.
Τηλ. Κοντογιαννοπούλου, περί των Βλάχων των ελληνικών χωρών, θεσσαλονίκη 1961
Θεοδώρου Σαράντα Οι Βλαχόφωνοι του Ελληνικού Χώρου, Αθήνα 1983.
Κώδιξ της Επαρχιακής Δημογεροντίας Δράμας (ανέκδοτος).
Γ.Κ. Χατζοπούλου, Χρυσόστομος Καλαφάτης, εφημ. ΑΚΡΙΤΑΣ Δράμας (14.7.1975).
Του ιδίου, Θεμιστοκλής Χατζησταύρου, εφ. ΝΕΑΠΟ ΛΙΣ (11-18.5.2006).
Του ιδίου, Χρυσόστομος Καλαφάτης,
Ο κυματοθραύστης του βουλγαρικού εξαρχισμού στη Δράμα, εφ. ΠΡΩΙΝΟΣ ΤΥΠΟΣ Δράμας (19-25.8.20 06).
Καλαφάτη Χρυσοστόμου, Εκθέσεις περί του Μακε- δονικού Αγώνος (επιμ. Βασ. Ααούρδα), εκδ. 1ΜΧΑ θεσ. I960.
Καργάκου Σαράντου, Ο Εθνομάρτυς Χρυσόστομος, Μητροπολίτης Σμύρνης,
ο «Περίβλεπτος»;Χ.Χ. και τόπο έκδοσης.

Κυράτσου Διονυσίου, Μητροπολίτου Δράμας, Ιστορία της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας, Δράμα 1995.

Δεν υπάρχουν σχόλια: